2011-10-28

Stickmönster


Jag måste väl säga att jag har hittat detta mönster i en bok som heter Sticka av Elisabeth Norinder.

Man behöver ca 1½ garnnystan, jag använde Järbo Garn Fuga, färg nr 122.
Rundsticka 5 mm grov och 40 cm lång.
Masktäthet: 2 flätor och 2 aviga partier=10 cm.
Färdig mössa är ca 23 cm lång.

Jag ger mig ju inte på några lätta grejer,,,,men varför sticka lätt när man kan få lite mer hjärnverksamhet och finare grejer :D
Det verkar som jag ändrade lite i mönstret,,,det stod att man skulle använda vanliga stickor men det fungerade inte för mig. Det står även att man egentligen ska ha dubbelt garn men det missade jag...
När man stickar flätor dras arbetet ihop så tänk på att inte sticka för hårt,,,,jag stickade VÄLDIGT löst för att vara mig,,,det blev en stor mössa.

1. Lägg upp 134 maskor på rundsticka 5 mm.
2. Sticka 3 r 8 a *4 r 8 a. Upprepa från * varvet runt och avsluta med 3 r.
3. För att få rätsidan utåt stickade jag ett varv med rät på avig och avig på rät.
4. Sticka ett varv med räta på räta och aviga på aviga.
5. Sticka 1 varv med flätor (sätt 4 av de 8 räta maskorna på en flätsticka, sticka de 4 r som är kvar på rundstickan. Sätt tillbaka de 4 från flätstickan och sticka dem).
6. Sticka 7 varv med räta på räta och aviga på aviga.

7. Upprepa punkt 5-6 tills du har gjort 5 flätvarv (ca 15 cm)
8. Sticka ett varv räta på räta, aviga på aviga. Och minska på nästa varv genom att sticka ihop avigmaskorna 2 och 2. (Det kommer nu finnas 112 m kvar)
9. Fortsätt med punkt 5-6 tills du gjort nästa flätvarv. Och ett varv efter. (Arbetet mäter nu ca 19 cm.)
10. Minska från rätsidan genom att sticka ihop de 2 första och de 2 sista maskorna i rätstickningen (flätan). 90 maskor kvar. och flätorna kommer nu att bestå av 6 maskor.
11.Fortsätt med punkt 5-6 tills du har gjort nästa flätvarv och varvet efter. (22 cm)
12. Minska genom att sticka ihop de två första och de två sista maskorna i rätstickningen. (68 maskor kvar)
13. Sticka ett varv rät på rät, avig på avig.
14. Minska genom att sticka ihop maskorna 2 och 2, räta på räta, aviga på aviga. (36 maskor kvar)
15. Sticka ihop maskorna 2 och 2 OCH maska av hårt samtidigt.
16. Sy ihop det lilla hålet och dra åt.

Resultatet innan fodret är fastsytt, ganska stor pga jag stickade väldigt löst.

Nu är det dags för sen middag och sen lite mys i soffan.

Ha det bra och trevlig helg!

1 kommentar:

Jaha jaa sa...

Snygg den blev du!